Spannende momenten? Een rusteloos gevoel?

03-09-2021

Een examen, een belangrijke presentatie, een afspraak waar je tegenop ziet. Spannende, belangrijke of onzekere momenten kunnen een zenuwachtig en onrustig gevoel veroorzaken. Op zich niet erg, maar wat als het je prestaties in de weg zit?
 

Ruststand

Een zenuwachtig gevoel kan zich op vele manieren uiten. Je voelt je begint sneller te praten, bijt op je nagels, wiegt heen en weer of speelt met je pen of haar. Het lichaam heeft dan behoefte aan evenwicht: terug naar de ‘ruststand’.

Adem in, adem uit

Het is belangrijk voor lichaam én geest dat je regelmatig ontspanning zoekt. Ontspanning geeft je lichaam de kans om zich weer op te laden en op een gezonde manier met spanningen om te gaan. Mens sana in corpore sano – een gezonde geest in een gezond lichaam – is een oude, maar wijze raad in deze. Wees lief voor je lijf en voor je geest!

Een paar tips om ontspannen de dag door te komen én af te sluiten:

  • Ademhalings- of ontspanningsoefeningen kunnen je helpen ontspannen.
  • Maak tijd voor de dingen waar jij energie van krijgt, of dit nu (buiten) sporten is, koffiedrinken met een vriendin (op afstand), of juist tijd voor jezelf.
  • Een gezonde leefstijl is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je emotionele en mentale weerstand.
  • Al eens gedacht aan 'bosbaden' (Japanners noemen het 'shinrin-yoku')? Wist je dat je met wandelen zowel je bloeddruk als je hartslag verlaagt? En wanneer je je wandeling maakt in het bos, tussen het groen, krijgt je immuunsysteem ook nog eens een flinke boost. Bovendien blijken boswandelaars profijt te hebben van een toegenomen concentratie en probleemoplossend vermogen.
  • Een goede nachtrust doet wonderen. Bouw een uur voor het slapengaan jouw schermtijd af naar een absoluut minimum. Het blauwe licht van tv, laptop en smartphone onderdrukt de productie van melatonine, waardoor het in slaap vallen een stuk moeilijker wordt. En keep it cool in de slaapkamer: de beste temperatuur is rond de 18 graden.