Achillespeesblessure

06-04-2021

Door Corona is vooral het aantal hardlopers fors toegenomen. Naast allerlei belangrijke voordelen is hardlopen wel belastend voor je lichaam. Bij elke landing komt er zo’n 5-7 keer je lichaamsgewicht op vooral voeten, knieën en achillespezen. Als je niet zo goed getraind bent dan ligt een vervelende achillespeesblessure op de loer. Graag delen we de oorzaak, lachten en hoe de fysiotherapeut je kan helpen.
 

Overbelast
Bij een achillespeesblessure is de achillespees overbelast geraakt. Hierdoor zijn (kleine) beschadigingen in het peesweefsel ontstaan. Meestal ontstaat de blessure geleidelijk. Hoeveel beschadigingen je hebt, hangt niet samen met hoeveel pijn het doet.

Oorzaak
Overbelasting kan veroorzaakt worden door herhaalde of langdurige belasting, bijvoorbeeld door hardlopen of wandelen. Ook verandering van ondergrond of schoenen kunnen zorgen voor overbelasting. Een achillespeesblessure komt vaak voor bij hardlopers en sporters die veel explosieve bewegingen en sprongen maken. Ook niet-sporters kunnen overigens deze blessure krijgen.

De achillespeesblessure komt het meeste voor bij mensen tussen de 30 en 60 jaar. Bij vrouwen neemt de kans op het ontstaan van een achillespeesblessure na de overgang toe.

De klachten
Het eerste teken van een achillespeesblessure is: pijn of stijfheid van de pees boven je hielbeen bij het opstaan. De pijn verdwijnt in eerste instantie meestal snel. De achillespees kan verdikt en soms rood zijn. Daarna kunnen de klachten als volgt toenemen:

  • Alleen stijfheid en/of pijn de ochtend na een activiteit.
  • Ook pijn/stijfheid tijdens de warming-up en na afloop van de activiteit.
  • Pijn/stijfheid tijdens de warming-up, die vervolgens afneemt en weer terugkomt tijdens en na de activiteit.
  • Constante pijn tijdens een activiteit en de eerste dagen erna.
  • Constante pijn tijdens activiteiten in het dagelijks leven.
  • De behandeling van een achillespeesblessure

Gaat het na een paar weken nog niet echt beter? Vraag dan (sportmedisch) advies aan je fysiotherapeut. Een achillespeesblessure kan de fysiotherapeut in de meeste gevallen goed behandelen. Zeker als je je in een vroeg stadium laat behandelen, kun je relatief snel en volledig herstellen. De meerderheid van de mensen met lichte klachten aan de achillespees is na tien tot twaalf weken klachtenvrij.

In het kort:

  • Een achillespeesblessure ontstaat door (relatieve) overbelasting van de achillespees.
  • Bij een achillespeesblessure voel je een paar centimeter boven je hiel pijn.
  • De blessure komt vooral voor bij hardlopers en sporters die ‘explosieve’ bewegingen en sprongen maken.
  • Meestal ontstaat een achillespeesblessure geleidelijk.
  • Als je net klachten hebt, kun je zelf veel doen om te voorkomen dat het erger wordt.
  • Als je je snel laat behandelen, kun je meestal snel en volledig herstellen.

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?
De (sport)fysiotherapeut helpt je bij het vergroten van de belastbaarheid van je achillespees. Hij adviseert je over het verhogen of juist verlagen van de belasting en laat je oefeningen doen. Je zult ook thuis moeten oefenen. Het trainingsprogramma is vooral gericht op versterking van je kuitspieren en de achillespees. Soms zijn er nog andere dingen die je achillespeesblessure beïnvloeden; die worden dan ook aangepakt.

Operatie?
Een operatie aan de achillespees zorgt lang niet altijd voor verbetering van de klachten. Dit wordt dan ook maar weinig gedaan. Ben je toch geopereerd, dan kan fysiotherapie je helpen bij het gedoseerd opbouwen van je spiermassa en je conditie.